Συγκρίνουμε ακουστικά τις ασυγκέραστες διατονικές κλίμακες του Χρυσάνθου και της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1881

Χρύσανθος - Πατριαρχική Επιτροπή 1881

Συγκρίνουμε ακουστικά με τη βοήθεια χορδισμένου midi-keyboard και Η/Υ (βλ. ηλεκτροακουστική) τις ασυγκέραστες (βλ. Αρμονία - Διαστήματα) διατονικές κλίμακες του Χρυσάνθου και της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1881. Σχηματικά η διάταξη των πλήκτρων έχει ως εξής:

Ακουστική και Οπτική Σύγκριση διατονικού χορδίσματος του Χρύσανθου και της Επιτροπής 1881

ΣΗΜΕΙΩΣH: Δεν χορδίσαμε φυσικό όργανο με λόγους μηκών αλλά κάναμε συγκερασμό των κλασματικών λόγων με 1200 μόρια (cents). Η ακρίβεια είναι εξαιρετικά μεγάλη έτσι ώστε να μπορούμε να μιλήσουμε για σύγκριση ασυγκέραστων διαστημάτων και κλιμάκων.

Συμπεράσματα Οι ακουστικές διαφορές του Χρύσανθου και της Επιτροπής (στον ΒΟΥ και στον ΖΩ) κατά την εκτέλεση ασυγκέραστων διαστημάτων είναι δύσκολα αντιληπτές ακόμα και από έμπειρο μουσικό ακροατή (βλ. Αισθητή ακουστική διαφορά). Ακόμα πιο αμελητέες φαίνονται να είναι οι ακουστικές διαφορές μεταξύ της διατονικής κλίμακας της επιτροπής στα 72 μόρια και των άνωθεν ασυγκέραστων (οι μέγιστοι τόνοι διαφέρουν κατά 4, 2,και 6 cents, ο ΒΟΥ διαφέρει κατά 2 cents και ο ΖΩ συμπίπτει).

Χρύσανθος & Πατριαρχική Επιτροπή 1881 - Δυτική Μουσική (12ΕΤ)

Σε άλλη διάταξη βάλαμε τα συγκερασμένα διαστήματα της Δυτικής μουσικής (12ΕΤ). Παρατηρούμε ότι οι ΒΟΥ και ΖΩ απέχουν από τους αντίστοιχους ΒΟΥ και ΖΩ της Πατριαρχικής Επιτροπής κατά 23 cents δηλαδή διαφέρουν κατά ένα Πυθαγόρειο κόμμα, και ακόμα περισσότερο διαφέρουν από τους ΒΟΥ και ΖΩ του Χρυσάνθου κατά 45 και 43 cents αντίστοιχα σχεδόν κατά μία ολόκληρη εναρμόνια δίεση.

Ακουστική και Οπτική Σύγκριση διατονικού χορδίσματος Χρύσανθου και 12ΕΤ

Εδώ είναι σαφώς πιο εύκολο να αντιληφθεί κανείς τις ακουστικές διαφορές μεταξύ των δύο.