Ποια θέματα σχετικά με την Βυζαντινή Eκκλησιαστική Μουσική θα αναλύσουμε, που στοχεύουμε και ποιος είναι ο απώτερος σκοπός

Γενικά

Οι πρώτες ιστοσελίδες για την Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική “γεννήθηκαν” τα Χριστούγεννα του 2008 από τον οικοδεσπότη του παρόντος διαδικτυακού τόπου Αθανάσιο Ι. Χατζή (βλ. Μουσική Βιογραφία) και φιλοξενούν σχετική έρευνα πάνω σε θέματα που αφορούν την θεωρητική και πρακτική πλευρά της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής. Πιο συγκεκριμένα ο γόνιμος προβληματισμός συνοψίζεται στα εξής:

  • Πως μπορούμε να συγκρίνουμε μεταξύ τους τα γένη, τις κλίμακες, τους ήχους της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής και τι διαστήματα παρατηρούμε. Πως μπορεί ο μαθητής να ελέγξει αν εκτελεί σωστά και να βοηθηθεί στην σωστή εκμάθησή τους

  • Ποια είναι η ιστορική εξέλιξη των μελωδικών γραμμών, μελωδικών θέσεων, στην σύνθεση των ύμνων της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής

  • Ποιες ποιοτικές διαφορές μπορούμε να διακρίνουμε στην εκτέλεση της ψαλμωδίας (χρονική αγωγή, τονισμός, ύφος, χρώμα, άχρονες υποστάσεις κλπ)

  • Ποια η συμβολή της τεχνολογίας στην διερεύνηση και ανάλυση θεωρητικών και πρακτικών θεμάτων

Δομή

Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν παραπάνω οι σχετικές ιστοσελίδες είναι κατανεμημένες στις εξής θεματικές ενότητες:

Αρμονία
Μελοποιία
Πρακτική

Σκοπός

Αγαπητοί επισκέπτες, σκοπός μας δεν είναι να αναλύσουμε εκ βάθους τα παραπάνω, και αν αυτό προκύψει στην πορεία δόξα τω Θεώ, αλλά κυρίως να δώσουμε κατευθυντήριες γραμμές για βαθιά μελέτη, για την κατάδειξη της Βυζαντινής Μουσικής ως επιστήμη, για τη διαφύλαξη της Αρχαίας Ελληνικής μας παράδοσης και για την αναζήτηση της πνευματικότητας στην εκκλησιαστική υμνωδία και προσευχή με όχημα την Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική.

Η Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική είναι μια ιδιαίτερη τέχνη που αποσκοπεί στην ανύψωση των πιστών από τα γήινα προς τα ουράνια. Για να εκτελέσει ο Ιεροψάλτης τα μέλη με ευλάβεια και κατάνυξη χρειάζεται κάτι παραπάνω από βαθιά θεωρητική και πρακτική γνώση. Η τέλεια εκτέλεση της ιεροψαλτικής τέχνης είναι δωρεά του Αγ. Πνεύματος όπως όλα άλλωστε τα πνευματικά χαρίσματα και συσχετίζεται άμεσα με την πνευματική πορεία του κάθε ιεροψάλτη-πιστού.

Είναι ακριβώς αυτή η Αγιοπνευματική σχέση του Ιερέα, του Ιεροψάλτη, γενικά του πιστού ζωντανού μέλους της Εκκλησίας μας κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του που κάνει την διαφορά. Μόνο με αυτό το Πνεύμα μπορούμε να αναζητήσουμε σωστές ερμηνείες στην λειτουργική εκτέλεση των ύμνων, να βρούμε ισορροπία στην έκφραση και στην απόδοση των τροπαρίων, να συγκινήσουμε τις ψυχές των ανθρώπων Πνευματικά και όχι συναισθηματικά και όλοι μαζί να ενωθούμε σε μια κοινή προσευχή.

Αμήν, γένοιτο…